Audi A4 B5 | samochodow | testy
Sobota, 24 Październik 2020
Audi A4 B5
Samochód Audi A4 (B5), następca 80-tki, produkowany był od 1994 do 2001 roku. Chyba każdy zna to auto z polskich ulic, stało się bardzo popularne zaraz po maju 2004 roku, czyli dołączeniu naszego kraju do Wspólnoty Europejskiej, kiedy to sprowadzenie samochodu z zachodu przestało być bardzo drogie. Był to jeszcze okres sprowadzania Audi 80 B4, jednak coraz częściej kupujący decydowali się na droższe, ale nowocześniejsze - A4.

Audi A4 zawsze kosztowało więcej niż jego rywale z tego samego okresu produkcji, głównym powodem była prestiżowa marka, znana z niezawodności i porządnego wykonania. Takim samochodem jest właśnie A4 B5. Oczywiście nie jest idealny.
 


 
Przy projektowaniu A4 udało się dokonać trudnej rzeczy, stworzono bardzo ładne nadwozie, do tego ponad czasowe. Nawet po kilkunastu latach wygląda atrakcyjnie na tle wielu nowszych aut. Jego główne cechy to opływowe linie, zaokrąglone krawędzie przedniej maski, błotników, drzwi. Podobnie jak 80-tka wygląda nieco jak napompowane z poszerzoną dolną częścią karoserii, ale stanowi to raczej zaletę, nadaje samochodowi masywniejszego i sportowego wyglądu. Świetnie pasują do tego felgi w większym rozmiarze niż standardowe 15 cali, np. 16, 17, z szerokimi oponami, co jeszcze bardziej dodaje „mocy” nadwoziu.
 


W wersji sedan, pomimo, że jest to niezbyt duże auto, udało się producentowi stworzyć bardzo dobre proporcje, dzięki którym wszystko do siebie pasuje, a zwłaszcza tylny bagażnik nie wygląda jak doczepiony na siłę. W kombi także jest ok, opływowo wyprowadzone tylne błotniki oraz całkiem inne niż w sedanie lampy tworzą jakby zupełnie odmienną wersję auta.
 

 
Każdy, kto jeździł  A4 B5 śmiało może powiedzieć o wnętrzu, że panuje w nim specyficzny klimat, typowy dla Audi, do tego bardzo wysoka jakość wykończenia i porządne materiały. Całe wnętrze jest idealnie dopasowane, deska rozdzielcza, boczki drzwi, tapicerka na słupkach, podłodze, wszystko to ładnie zgrywa się ze sobą. Podobnie jak w przypadku nadwozia, także i wnętrze jest ponadczasowe, jednocześnie przytulne, a w niektórych modelach, gdzie użyto kolorów innych niż czarne i szare, także eleganckie, lub sportowe.
 

 
W testowanym samochodzie trafiło nam się rzadkie, ale bardzo przyjemne, brązowe wnętrze.Kolor brązowy otacza pasażerów z każdej strony, poczynając od foteli, boczków w drzwiach, przez deskę rozdzielczą, kończąc na dywanikach. Wydaje się, że to tylko nieco inna wersja tego samochodu, jednak za każdym razem odczuwa się specyficzny, ciepły klimat w trakcie przebywania w środku. Jak już wspomniano, materiały są bardzo dobrej jakości, ale widać też, że sporo pracy włożono przy projektowaniu i dopasowaniu tych kolorów.
 

 
Deska rozdzielcza ma zaokrąglone kształty, zarówno w górnej części jak i na środkowym słupku, dzięki czemu jest łagodne i nie odstrasza. Bardzo dobrze rozmieszczone są wskaźniki, obrotomierz po lewej i prędkościomierz po prawej stronie, są one ponadto duże i czytelne, nie trzeba się w nie specjalnie wpatrywać, aby odczytać wskazania, zaletą jest czerwone podświetlenie wszystkich „zegarów”, co ułatwia ich obserwację, a jednocześnie dodaje sportowego charakteru. Pozostałe wskaźniki umieszczono po bokach, są także  czytelne, natomiast główne kontrolki świetlne skupione są obok siebie po środku tablicy wskaźników, pozostałe na tarczach prędkościomierza i obrotomierza.
 

 
Jako, że Audi znane jest z ergonomii, także i środkowa konsola zaprojektowana została w sposób bardzo przyjazny dla użytkownika. Są na niej ważne włączniki, jak ogrzewanie szyby, światła awaryjne, halogenowe przednie i tylne, poniżej znajduje się fabryczny radioodtwarzacz oraz panel sterujący wentylacją lub klimatyzacją. Wszystko jest tu proste w obsłudze i intuicyjne, dlatego nawet jeśli ktoś pierwszy raz wsiada do A4-ki nie ma żadnych problemów z obsługą jego funkcji.
 
Fabrycznie zamontowane radiootwarzacze, w pierwszych latach produkcji dostosowane były do kaset magnetofonowych, oczywiście jest tu pełna automatyka i nie trzeba siłować się z przyciskami. Dopiero później montowane były odtwarzacze CD. Zarówno w pierwszych jak i w drugich takie standardowe granie jest na naprawdę wysokim poziomie. Zamontowane fabryczne głośniki w  drzwiach oraz tylnej przestrzeni bagażowej świetnie dają sobie radę z wysokimi tonami oraz basami nawet przy głośnym graniu.
 


Klimatyzacja to kolejna rzecz zasługująca w A4 na pochwałę. Klimatronik posiada czytelny wyświetlacz z najważniejszymi funkcjami, czyli nastawianą temperaturą, stopniem nadmuchu i jego nastawami na poszczególne strefy kabiny. Sama obsługa sprowadza się do wciśnięcia kilku przycisków, jest bardzo intuicyjna. Wszelkie zmiany nastaw silników odpowiadających za kierunek strumieniu powietrza są bardzo ciche, także praca wentylatora jest cicha, nawet w przypadku mocniejszego nadmuchu, głośniej robi się tylko przy wybraniu opcji na samą przednią szybę.

Minusem wnętrza jest za to trochę mała przestronność. Oczywiście z przodu nie ma na co narzekać, jednak pasażerowie siedzący z tyłu nie mają już odpowiedniej ilości miejsca na nogi. Aby było im wygodniej niestety trzeba przesunąć przednie fotele do przodu, co znowu pogarsza komfort kierowcy i drugiego pasażera. Za to jest wystarczająco dużo miejsca nad głowami, zarówno z przodu jak i z tyłu, do tego fotele i kanapa są wygodnie wyprofilowane, co w pewnym stopniu rekompensuje  mniejszą przestrzeń w odniesieniu do komfortu jazdy.
 


Samochód nadaje się spokojnie na dłuższe podróże, typu wakacyjne wyjazdy, kiedy trzeba zabrać sporo różnych rzeczy. Bagażnik jest wystarczającej wielkości, w 440 l bez problemu mieści się  bagaż całej 4-osobowej rodziny, spokojnie wejdzie też składany wózek dla dziecka, a nawet rower, przy złożeniu tylnej kanapy. W razie transportu nietypowych ładunków dzieloną kanapę można rozłożyć niesymetrycznie, tak, że zmieści się jeszcze jeden, lub dwóch pasażerów z tyłu.
 

 
Kolejnym elementem dbającym o komfort podróżowania jest świetne zawieszenie. Audi A4 dzięki wielowahaczowej konstrukcji jest naprawdę dobre na długie wyjazdy oraz na nierówne drogi. We wnętrzu po pierwsze nie trzęsie, w niewielkim tylko stopniu czuć, że jedziemy akurat po nierównej czy dziurawej drodze, jest także cicho, drgania nie przenoszą się do kabiny. Druga sprawa to bardzo dobre prowadzenie na każdej nawierzchni, nie czuć luzów i drgań na kierownicy, zakręty nawet przy większej prędkości pokonuje się tu z pewnością.

No i tyle dobrego o zawieszeniu. Za ten cały komfort trzeba niestety zapłacić, zarówno gotówką jak i czasem spędzonym w warsztacie. To wygodne zawieszenie psuje po jeździe na nierównych drogach, a że w Polsce jest ich pełno wszędzie, to awarie są częste. Najmniej trwałe są górne wahacze, w których wytwarzają się luzy i trzeba je wymieniać, rzdziej, ale także zdarzają się luzy na dolnych. Na szczęście ceny tych elementów znacznie się obniżyły, kiedyś trzeba było wydać na remont zawieszenia ponad 2 tys. zł, obecnie wystarczy kilkaset. Oczywiście w zależności od jakości zamienników pojeździmy bezawaryjnie od kilku miesięcy do kilku lat, także warto zadbać o części lepszej jakości.
 

 
Lepiej za to wygląda użytkowanie silników. W testowanym samochodzie zamontowana jest popularna jednostka o pojemności 1.8 l, o mocy 125 KM. Jest to dobrze sprawdzający się silnik. Moc jest w sam raz dopasowana do masy auta i spokojnie wystarczy do normalnej jazdy. Chcąc uzyskać większe przyspieszenie i prędkości, należy jednak dłużej wciskać pedał gazu na jednym biegu, czyli największa moc dostępna jest przy wysokich obrotach. Za to spalanie nie jest wcale większe niż przy słabszym 1.6 l, wynosi średnio niewiele ponad 9 litrów benzyny.
 

 
Z zamontowaną sekwencyjną instalacją gazową w okresie letnim testowany samochód spala w mieście 10-11 l gazu, w trasie ok.8-10 l na 100 km. Co do samej jazdy na gazie silnik ten sprawuje się bardzo dobrze. Nie ma problemów z odpalaniem ani w lecie, ani przy niskich temperaturach zimą,  różnica w dynamice jazdy jest praktycznie niezauważalna, ale oczywiście wpływ na to ma dobra regulacja instalacji oraz jej właściwa konserwacja.
 

 
Podsumowując, Audi A4 B5, pomimo, że jest pierwszym samochodem z serii A, stanowi całkiem atrakcyjną ofertę na rynku. Jego zalety to ponadczasowe nadwozie, bardzo dobra jakość wykonania, niewielka awaryjność, a także ocynkowane nadwozie, na którym jeszcze przez długie lata nie zobaczymy rdzy. Do wad można zaliczyć mało wytrzymałe zawieszenie i małą ilość miejsca dla pasażerów z tyłu. Niestety, trudno jest znaleźć taki samochód w bardzo dobrym stanie, sporo jest już wyeksploatowanych, bądź posiadają nieciekawą historię użytkowania, a za naprawdę „ładne” Audi A4 trzeba sporo zapłacić.
 
Więcej zdjęć:
 
Automoc.pl
 

Your are currently browsing this site with Internet Explorer 6 (IE6).

Your current web browser must be updated to version 7 of Internet Explorer (IE7) to take advantage of all of template's capabilities.

Get free downloads for Internet Explorer 7, including recommended updates as they become available. To download Internet Explorer 7 in the language of your choice, please visit the Internet Explorer 7 worldwide page.